Konstitucijos tekstas nenumato jokių išimčių, kurios esant pilietis negali grįžti į Lietuvą, tad jau anksčiau konstitucinės teisės žinovai viešai yra įspėję Vyriausybę, kad leidimas atvykti tik su neigiamu testu prieštarauja Konstitucijai.

Dėl karantino metu taikomų draudimų LVŽS šešėlinė Vyriausybė inicijuoja kreipimąsi į Konstitucinį Teismą

2021 04 08

Šiandien vykusiame šešėlinio ministrų kabineto pasitarime šešėlinės Vyriausybės darbotvarkė buvo papildyta nauju klausimu, numatant, kad šešėlinė Vyriausybė šiandien vykstančiame posėdyje svarstys kreipimosi į Konstitucinį Teismą galimybę, prašant šio Teismo ištirti, ar karantino metu taikomi draudimai neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai.

„Vyriausybės nutarimas nustato, kad šiuo metu į Lietuvą draudžiama atvykti Lietuvos Respublikos piliečiams, kurie turi teigiamą COVID-19 testą. Šis draudimas galimai prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 32 straipsnio 3 daliai „Negalima drausti piliečiui grįžti į Lietuvą.“

Konstitucijos tekstas nenumato jokių išimčių, kurios esant pilietis negali grįžti į Lietuvą, tad jau anksčiau konstitucinės teisės žinovai viešai yra įspėję Vyriausybę, kad leidimas atvykti tik su neigiamu testu prieštarauja Konstitucijai. Deja, Vyriausybė ignoravo šį įspėjimą ir galimas Konstitucijos pažeidimas tęsiasi toliau, o COVID-19 sergantys mūsų piliečiai netenka galimybės gydytis Lietuvoje, būti su savo šeima, kai jau humanitarinės priežastys, humaniškumas reikalautų jiems sudaryti galimybę saugiai sugrįžti“, – sako šešėlinis Ministras Pirmininkas Ramūnas Karbauskis.

Ramūnas Karbauskis taip pat pažymi, kad į Konstitucinį Teismą planuojama kreiptis ir dėl neseniai Seimo priimtų visuomenės ypač prieštaringai vertinamų Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo pataisų, kuriomis įvedamas privalomas testavimas, bei kitos, įstatyme nenurodytos, priemonės, kurios privalomomis vykdyti gali tapti Nacionalinio visuomenės sveikatos centro sprendimu.

„Įstatyme valdančiųjų dėka atsirado ne tik testavimas, bet ir neįvardintos „kitos priemonės“, kurios Nacionalinio visuomenės sveikatos centro sprendimu būtų darbuotojams privalomos ir kartu – taptų būtina sąlyga, kad jiems būtų leista dirbti. Kol kas galima tik spėlioti, kokios tai priemonės – tai gali būti net ir privalomas vakcinavimas. Bet kuriuo atveju, sąlygas riboti žmogaus teises nustatytų ne įstatymas, o poįstatyminis reguliavimas, konkretinantis, kas tos „kitos“ priemonės yra. Konstitucinis Teismas ne kartą yra pasakęs, kad konstitucinis teisinės valstybės principas reiškia, kad žmogaus teises ir ūkinę veiklą galima varžyti tik įstatymu, taip pat tik įstatymas gali apibrėžti šių teisių realizavimo sąlygas. Tai negali būti daroma poįstatyminiu aktu, kaip kad norima padaryti dabar. Tad siekiame sudaryti sąlygas, kad Konstitucinis Teismas įvertintų ir šį valdančiųjų sprendimą“, – pažymi šešėlinis Premjeras Ramūnas Karbauskis.

Prašydama įvertinti, ar Vyriausybės priimtas teisės aktas arba įstatymas neprieštarauja Konstitucijai, į Konstitucinį Teismą gali kreiptis 1/5 visų Seimo narių (29 Seimo nariai) arba Seimas, priimdamas nutarimą.